Båsgrupper U15 Vit säsongen 2025/2026
(Namn i fet-stil är ansvariga för OVR. I de grupper där det finns fler OVR-kunniga så bestämmer ni innan vem som kör OVR och vem som hjälper till med annat)
Båsgrupp 1
Sammankallande: Leo Ryberg
Julius Heinonen, Gabriel Axelsson, Felix Larsson, Alexander Bazutin,
Båsgrupp 2
Sammankallande: Charlie Stier
Alexander Knaust, Wilhelm Perment, Muhammed Mutaliev, Carl Rosén, Wille Sjöstedt
Båsgrupp 3
Sammankallande: Abbe Mölleborn
Felix Sjöberg, Alfred Jonsson Huldt, Melvin Ramberg, Oliver Frank Holm, Ilya Farnian
Uppgifter för båsgrupper under, innan och efter hemmamatcher:
Sammankallande
Ansvarar för:
· Att säkerställa att alla roller som behövs under match bemannas. Ev byten ska ha meddelas sammankallande innan match.
· Fördela arbetsuppgifter på alla i båsgruppen. Varje grupp har en utsedd ansvarig för OVR.
· Att papper, pennor för statistikrapportering finns i sekretariatet.
Klocka
Ansvarar för:
· Klockan hämtas hos vaktmästaren om denna inte redan finns framtagen.
· Senast 15 minuter innan nedsläpp ska klockan vara igång (rätt inställningar ska ha testats). Se manual för klocka på hemsida eller i sekretariatets pärm.
Matcherna är 2*20 min med 2 minuters periodpaus. Utvisningstid 2 min.
OVR (protokollförare)
Laget har en dator i båsväskan i förrådet som används för OVR. Tillgång till skrivare finns i ishallen.
Ansvarar för:
· Att kontrollera att dator och uppkoppling fungerar
· Protokoll (online-rapportering i OVR på seriematcher), se OVR lathund
· Ta fram Preliminär roster (laguppställning), skriv ut och lämna till respektive lag. Tränare/lagledare fyller i vilka som ska spela och de läggs sedan in i systemet.
· Kontrollera att följande information finns i matchprotokollet:
o namn, position och nummer på varje spelare
o lagkapten (bokstaven "C" angivet i protokollet framför aktuellt namn)
o målvakten/erna
o övriga uppgifter om matchen, matchnummer, spelplats, datum, lagens namn och domare.
· Skriv ut laguppställning till sekretariatet innan matchstart
Speaker
Under match
· Ca 2 min innan matchstart hälsar utsedd speaker lagen välkomna och läser upp laguppställningarna. (Gästande lag, hemmalag samt domare).
· Speaker rapporterar löpande spelhändelser så som godkända mål och assist, utvisningar och utvisningars slut (lag fulltaligt). Det är bra om speakern även kan ange orsak till avblåsning (t.ex. offside, icing…). Händelser meddelas när matchen blåst igång efter avbrott eftersom musik spelas under spelavbrott.
· När 1 min återstår av period 1 meddelas detta, samma sak när 2 min återstår av matchen.
· Speaker ska vara tyst under timeout.
· I periodpaus meddelas skottstatistik i den aktuella perioden.
Efter match
· Efter match meddelas skottstatistik. Lagen och domare tackas.
Musik
Ansvarar för:
· Att ljudet fungerar
Under match
· Se till att det blir "feststämning" i hallen med hög musik.
· Musik spelas när avblåst. Vid periodpaus ska musiken vara lägre.
· Ingen musik spelas då spelet pågår, vid Time out eller när en spelare ligger skadad på isen.
Utvisningsbås
Ansvarar för:
· Att flytta målburar och ställa på plats direkt när ismaskinen är klar.
· Stänga ALLA båsdörrar innan spolning av isen påbörjas. Se till att ha 4-5 matchpuckar (kylda) i sekretariatet innan matchen startar.
· Utvisningsbås Hemmalag (öppna/stänga dörren) + skottstatistik
· Utvisningsbås Bortalag (öppna/stänga dörren) + skottstatistik
(OBS! Viktigt att inte stänga dörren till utvisningsbåset förrän klockansvarig meddelat att den är klar och redo att fortsätta matchen eftersom domaren startar matchen när dörren stängs)
Under match
· Meddelar utvisad spelare återstoden av utvisningstiden (10 sek, 5 sek...)
· Räknar skott på mål och på vilken målvakt (detta för att få rätt målvaktsstatistik i onlinerapportering), på "sin" planhalva.
· Meddela protokollförare och speaker skottstatistik efter avblåst period
Efter match
· Se till att målburar flyttas efter matchen för att möjliggöra spolning efter matchen.