SportAdmin använder Cookies för att förbättra din användarupplevelse. Genom att klicka på Jag Godkänner tillåter du detta. Här kan du läsa mer om cookies och hur SportAdmin använder dem.
Team F 12/14

Välkommen till Team Flickor 12 och 14:s hemsida!

Vi är ett glatt gäng tjejer som har väldigt kul på och utanför isen.

Vi välkomnar alla intresserade tjejer att komma och provträna med oss i team 10, 12 eller 14!

 

Ansvarig för utvecklingen av flickhockeyn i Nacka Hockey

Gosia Leszkowicz

gosia.leszkowicz@nackahockey.se

 

Ansvarig tränare: 

Gosia Leszkowicz 070-1106211

 

Lagledare:

Björn Tael 070-9979342

Säsongsstart Lördag den 13. Augusti!
2022-07-29 23:58
Säsongen 2022/23 närmar sig!

Säsongen närmar sig!

 

Hejsan girl hockey-älskare!

 

Vi hoppas att ni alla njuter av den fina sommaren. Vi är otroligt glada över bilderna några av er har skickat till oss från er hemma fys sommarträning. Kul att se att ni håller kroppen igång.

 

Vi ses inom kort för TVÅ  heldagar för spännande startup-helg fyllda av hockey träning och rolig gemenskap se kalender för flera detaljer.  Säsongsstart Lördag den 13. Augusti kl. 9.45 i Nacka HK

 

Inför säsongen 22/23 kommer Nackas flickhockey att anpassa sitt träningsupplägg efter den nya Nacka Vill och Hemmaplansmodellen ( Se hemside för flera detaljer) och bland annat kommer det vara mer gemensamma träningar F10/F12/F14 och vår nye sett koncept som erbjuder fysträning i samband med ispass.

 

Fysträningen kommer huvudsakligen baseras på att stimulera spelarnas motoriska och  grundläggande kunskaper. Vi kommer under säsongen att jobbar på  klubbteknik, skotteknik, hockeyteori, spelförståelse, styrka, rörlighet/Yoga.
Allt i allt en hockeyrelaterad fysträning som hjälper tjejerna i sin utveckling på isen.

 

Alla flicklag kommar att köra fyspass och det man behöver är ett hopprep, matta och gymnastikkläder (lägg ett hopprep i hockeybacken).

 

Vi ser fram emot en ny rolig och utvecklande säsong!

 

Med vänliga hälsnigar

 

Gosia Leszkowicz

Sportsligt ansvarig för flickhockeyen i Nacka HK 

Nacka Hockey

Sommar hockeyfys program Nacka HK F12/14
2022-06-21 19:59

Hej Nacka HK F12/14

 

Jag önsker er alla ett fint sommerlov och en skön ledighet.

Jag har förberett ett miniprogram för ditt sommerlov och möjligheten att träna på de saker vi har tränat på vårt hockey sommerfys och så du kan fortsätta över sommaren med detta, det kommer att ge dig extra fördelar i din utveckling på isen. 😊

 

Jag rekommenderar att träna hela programmet 2-3 gånger i veckan och du är välkommen att dela upp programmet.

 

Vi kommer att använda hopprep, hockeyklubbor och träkula under hockeysäsongen som en del av vår uppvärmning innan våra träningspass därför har vi fokus på det i detta i program.

 

När du hoppar hopprep aktiverar du muskler i både under- och överkroppen. Du tränar samtidigt upp din koordination och balans.

Välj ett hopprep med lagom tyngd i, om repet är för lätt kan du inte svänga det tillräckligt och om det är för tungt blir man trött lite väl fort. Ett vanligt rep i plast eller textil funkar utmärkt att börja med.

Några tips för att lyckas med hoppandet:

1. Ett bra hopprep
Här hitter ni hopprep till bra pris och bra for nybörjare: https://billigfitness.se/collections/hopprep/products/hopprep-med-kullager. Se till att justera längden så det passar just dig. När du sätter ena foten på repet ska handtagen gå  cirka till bröst.

  1. Tänk på tekniken
    Ha händerna nära intill kroppen, dra fram axlarna något och snurra repet med handlederna, inte med armbågarna. Hoppa på tårna, inte på hälarna.
  2. Ta det lugnt
    Se till att ha en bra hållning, spänn bålen och försök att hitta ett bra flyt i hoppningen. Lyft inte kroppen mer än några 3-4 centimeter över golvet – det räcker.
  3. Experimentera
    När du har fått in tekniken kan du öka svårhetsgraden. Testa till exempel att låta repet passera under fötterna två gånger i varje hopp (så kallade ”double unders”), att hoppa på en fot eller att snurra repet med armarna i kors.

 Program Hopprep:

Löpning 30/30

Testa att hoppa springhopp – alltså att du springer på stället och samtidigt vevar repet. När du känner dig bekväm med att hoppa så kan du driva upp tempot rätt högt. Hoppa 30 sekunder, så mycket du kan, vila sedan 30 sekunder och kör sedan igen. Kör 4-6 intervaller.

Max-2:an

Här gäller det helt enkelt att samla så många hopp du kan på 2 minuter. Är du duktig på att hoppa blir problemet snarare att räkna än att hoppa. Jämför passen och se om du klarar fler och fler hopp. 2x2 omgånge Notera gärna hur mycket du hinner i hver omgång.

Magstegen

Hoppa 100 hopp, gör 5 situps
Hoppa 80 hopp, gör 10 situps
Hoppa 60 hopp, gör 15 situps
Hoppa 40 hopp, gör 20 situps
Hoppa 20 hopp, gör 25 situps
Valfria hopp. Kan du hoppa dubbelhopp – gör det. Det gäller bara att köra passet med så fort du kan med så lite vila som möjligt.

 

Klubbteknik:

Du behöver: 

Hockeyklubba, (hockeyhandskar frivilligt), träkula eller tennisboll, 3 koner, 3 vattenflaskor eller 3 andra föremål som kan agera kon.

En hockeyklubba för barn ska vara är detsamma som för en vuxen, ungefär till nästippen om du står utan skridskor.

 

Programmet:

Tänk på att stå i hockey åkställning(ordentligt böjda knän)och med lyft blick vid genomförandet.

 

  • Kort, lång dribbling – Klubbteknik

Hur fungerar övningen?

Håll bollen framför dig, dribbla snabba, korta dribblingar och dra sedan bollen ut på forehand sida så långt du kan, dra sedan tillbaka bollen med hjälp av backhand sida.

Dribbla snabba, korta dribblingar och dra sedan bollen ut så långt du kan på backhand sida. Dra sedan tillbaka den med hjälp av forehand sida.

Repetera flera gånger

 

  • 3-punkts klockan – Klubbteknik

Hur fungerar övningen?

Lägg ut de 3 konerna framför varandra, med ett mellanrum ungefär lika stort som bladet på din klubba. Dra pucken runt den första konen, sedan tillbaka till dig. Dra sedan pucken runt den andra konen, sedan tillbaka till dig. Dra pucken runt den tredje konen, sedan tillbaka till dig.

Repetera flera gånger. Glöm inte bort att göra samma övning med backhand sida också.

 

      Enbens dribbling 

 

Hur fungerar övningen?                                                                          

Stå på ett ben. Dribbla snabba, korta dribblingar framför dig. Glöm inte bort att göra på andra benet också.

Repetera flera gånger.

Glöm inte bort att…

När du börjar bli bra på övningerna, glöm inte bort att göra hela övningerna medans du tittar framåt och/eller blundar. Det här är för att träna på att kunna göra samma sak ute på isen, utan att behöva stirra ner på pucken.

 

Jag önskar er alla en riktigt fin sommar.

Njut av ledigheten och vi ses i helgen vecka 32 till en ny och spännande hockeysäsong

 

Glad Midsommar

 

Sommarhälsningar,
Gosia Leszkowicz Utvecklingsansvarig för flick Nacka HK

 

Käre flick foräldre i Nacka HK
2022-06-14 21:29

Jag er utrolig glad for att jag har fået den ny rolle som utvecklingsansvarig för Nacka HK’s flicksatsning och med dette vil jag beräta  lidt om den nya säsongen och visionen for kommende säsong inden vi alle går på semester.

 

Först vill jag sige at det har väret en utroligt stor glädje att have fys med era fanatastiske flickor og det har fungeret jätte bra at have en gruppe med F10/F12 og F14, på denne måde har jeg haft chancen at läre at kende flere af de yngre spillere hvilket har väret herligt og helt fanatstisk progression og motivation der har väret fra alle flickorna. Förste gang vi har haft sommer fys og med så kort varsel har jeg väret införstådd med att ikke alle har kunne deltage og det har jag all forståelse för.

 

Följende har vi tränet over de 6 uger:

Hopprep som ger  motorik, balans og kondition. Fokus på tekninkken enkle övelser som hoppe på et ben,  hoppe bagläns, höje knälöft, tempoväksling mm.

 

Klubbteknik med hockeyklubba och träkula har vi haft fokus på , dribler med fokus på vikt skifte på benen,  nederste hand på klubban som skal väre lös ved kontrol och beskyttelse af pucken, drible rund sig selv til begge sider med fokus på at böje på benen samt ha blikken upp og mm.

 

Basket med fokus på koordination, spilleforståelse samt styrke och att kämpa om bollen og vise upp sig op att få passningarna. Flickorna har kämpat med näb og klöer. Fokus på angrebs – og forsvars spil.

Vi kommer i den nya säsongen at fortsätte med hopprep som en del af uppvarmning for ispass og klubbteknink som en del av vores fyspass mer information om detta kommer på vårat foräldra möte i  början av denna säsongen. Sommer fys programmet kommer vi att sende ud denne veckan.

 

Visionen  är att vi ska våga tänka i nya banor och se de fantastiska möjliheter vi har i Nacka HK för att skapa en helhet som driver vår flickhockey på samme vilkor som pojkhockeyn.

Det vil sige att vi följer det kompentutvecklingsprogram som vi har for pojkhockeyn hitta gemensamma strategier för att nå tillväxt, utveckling och prestation.

 

Att vi har egna flickträningar och erbjuder också träninger med killarne for de flickor och tjejer som vill tränar mera och få upp sin nivå och sattsa mer på sin hockey.  Detta är vi nu igång med att diskutera en plan för med Mattias Parment som är Sportligtansvarig i Nacka HK för flicklagen och de yngre pojklagen. De andra flicktränarna, Mattias och jag kommer att se till att det alltid finns tränare som flickorna känner på alla träningar.

 

Satsningen ska leda till att antalet av flickspelare ökar och att vi lyckas hålla kvar de flickor som vi har inklusive Flickhockeyskolan samt att vi i fremtiden kan erbjuda flickorna att spille i ett F16 lag med mulighed i fremtiden att spela damhockey och eventuellt skabe platser på vårt hockeygymnasium.

 

Eftersom vi bara er 35 flickor totalt som det ser ud i dag, fordelt på 3 steg, 10/12/14 så kommer vi til at dela is och samträna hvilket jeg ser en stor fordel för vår utveckling av flickhockeyn. Att dela is ger oss större mulighed for at köre mange flere övelser, udvikle spelarna och göra efffektivare träningar samt skapa en större sammanhållning mellan flicklagen. Detta gör att alla kommer att spela och träna på den nivå man är oavsett ålder. Vi arbetar efter Hemmaplansmodellen.

 

Vi går på is i helgen vecka 32 då vi gör ett uppstartsläger med teambuildingsaktiviter och off ice träning mm. Jag hoppas att se så månge som möjligt på denna coola weekend. Kallese med flera detaljer kommer via sportadmin. Jag önsker at ni redan nu reservera helgen.

 

God sommer

 

Solrige Hälsnigar

Gosia Leszkowicz

Flick utvecklingsansvarig

 

 

 

Välkommen Gosia till ny roll i föreningen!
2022-06-09 13:07

Gosia Leszkowicz har nu tillrätt rollen som utvecklingansvarig för Nacka HK´s flicksatsning. 
”Gosia har många kvalitéer och en enorm erfarenhet som passar denna roll perfekt. Vi ser mycket fram emot att följa hennes arbete och utvecklingen i våra flicklag framöver” säger vice ordförande Lina Mellbin.

Vem är då Gosia?
Före detta elithockeyspelare, hockeytränare, idrottsdietist, fitness- och personlig tränare.

Hon har en Mastercoach med inriktning på Teamcoaching & Ledarskap, en fördjupad utbildning för att skapa genombrott som ledare av grupper samt leda, inspirera och stötta större projekt och lag.

”Denna utbildning har gett mig stora möjligheter att efter avslutad karriär som ishockeyspelare arbeta som lagcoach och hjälpa lag hitta sina mål och visioner både som lag och individuellt. Detta har jag jobbat med på olika juniorlag och i mina barns f.d. Danska klubb Rødovre Mighty Bulls, där var jag också med som istränare.
Jag coachade även vårt danska tjejjuniorlandslag fram till VM och olika turneringar.

Utöver detta har jag varit mental coach, dietist och fystränare på Karvinen K3-läger i Rødovre IK Mighty Bulls de senaste 5 åren. Jag har varit mental coach och assisterande tränare för både barn och ungdomar under flera år i Polens största ishockeyföretag. Idag bor jag i Nacka med mina två tvillingkillar på 18 år som spelar sitt första år i J20 för Haninge Anchors”.

Gosia har vunnit 16 Danska Mästerskap med Herlev IK, spelat flera EM och deltagit i några av de största turneringarna i Europa, USA och Kanada. Hon har även varit aktiv i det danska landslaget i över 15 år.  

”Med allt detta i bagaget ser jag enormt fram emot att vara sportsligt ansvarig för utvecklingen av Flickhockeyn i Nacka HK samt assisterande tränare i ett av våra pojklag i vår fantastiska organisation”.

 

På sommaren byter hon stålskenorna mot inlineshjul, men byter tillbaka igen lagom till uppstartsveckorna.

 
Ny startar vi med Fys i flicklagen!
2022-05-03 11:37

Från och med denna vecka v18 och sex onsdagar 17,30-19,00 framöver kommer vi erbjuda fysträning för alla hockeytjejer i Nacka HK under ledning av

Gosia Leszkowicz (och ibland med hjälp av Tommy Tynjä från F10).

 
Vi kommer köra hockeyrelaterad allsidig träning med fokus på motorik, koordination, klubbteknik och spelförståelse.
Medtag fyskläder för utomhusbruk, gympaskor, vattenflaska, klubba, teknikboll och hopprep.


Vi ser fram emot att se er alla på onsdagarna!

Spelade matcher
Lör 26/3 07:00
Sön 13/3 13:00
Sön 13/2 13:10
Sön 30/1 13:30
Sön 16/1 08:00
Sön 19/12 09:30
Kommande aktiviteter
Nyheter från föreningen
Startsida, 29/07 20:00 
Startsida, 04/07 17:00 
Startsida, 21/06 07:40 
 
TIDIGARE SPELARE
AKTUELLT
HUVUDSPONSORER
SPONSORER