SportAdmin använder Cookies för att förbättra din användarupplevelse. Genom att klicka på Jag Godkänner tillåter du detta. Här kan du läsa mer om cookies och hur SportAdmin använder dem.

Team Flickor 10

Välkommen till Team Flickor 10:s hemsida!

Vi är ett glatt gäng tjejer som har väldigt kul på och utanför isen. Vi välkomnar alla intresserade tjejer att komma och provträna med oss!

 

Ansvarig för utvecklingen av flickhockeyn i Nacka Hockey

Gosia Leszkowicz

gosia.leszkowicz@nackahockey.se

 

Ansvariga tränare: 

Tommy Tynjä 070-720 95 05

Ariel Abergel 072-547 63 18

 

Lagledare:

Karin Jacobsson

karinj_98@yahoo.com

 

Vill du svara med i vår hockeyskola så kan du anmäla dig på länken nedan, mer information finns under flicken Hockey för flickor

Anmälningslänkhttps://trekronorshockeyskola.se/register/nackahockeyklubb

 

 

 
 
Sommar Hockeyfys Program Nacka HK F10
2022-06-21 19:46

Hej Nacka HK F10! 

 

Vi önskar dig ett fint sommarlov och en välförtjänt ledighet.

Vi har förberett ett mini fysprogram för ditt sommarlov om du vill ha kul och samtidigt träna lite på de saker vi har tränat på vårt hockeysommarfys.

 

Vi rekommenderar att träna hela programmet 1-2 gånger i veckan. Inkludera gärna mamma och pappa och eventuellt syskon och utmana varandra!

 

Vi kommer att använda hopprep samt hockeyklubba och träkula under hockeysäsongen som en del av vår uppvärmning innan träningspassen, så därför har vi fokus på detta i programmet.

När du hoppar hopprep aktiverar du muskler i både under- och överkroppen.

Du tränar samtidigt upp din koordination och balans. Välj ett hopprep med lagom tyngd i. Om repet är för lätt kan du inte svänga det tillräckligt och om det är för tungt blir man trött fort. Ett vanligt rep i plast eller textil funkar utmärkt att börja med.

Några tips för att lyckas med hoppandet:

1. Ett bra hopprep
 Här hitter ni hopprep till bra pris och bra for nybörjare: https://billigfitness.se/collections/hopprep/products/hopprep-med-kullager. Se till att justera längden så det passar just dig. När du sätter ena foten på repet ska handtagen gå cirka till brösthöjd.

  1. Tänk på tekniken
    Ha händerna nära intill kroppen, dra fram axlarna något och snurra repet med handlederna, inte med armbågarna. Hoppa på tårna, inte på hälarna.
  2. Ta det lugnt
    Se till att ha en bra hållning, spänn bålen och försök att hitta ett bra flyt i hoppningen. Lyft inte kroppen mer än några 3-4 centimeter över golvet/marken – det räcker.
  3. Experimentera
    När du har fått in tekniken kan du öka svårighetsgraden. Testa till exempel att låta repet passera under fötterna två gånger i varje hopp (så kallade ”double unders”), att hoppa på en fot eller att snurra repet med armarna i kors.

 

Program med hopprep:

Max-2:an

Här gäller det helt enkelt att samla så många hopp du kan på 2 minuter. Är du duktig på att hoppa blir problemet snarare att räkna än att hoppa. Jämför passen och se om du klarar fler och fler hopp for hver gång. Kör 3 gånger 2 minuter med 1 min vila emellan.

 Du får gärna notera hur många du kan göra på 2 minuter.

 

 Jumping Jacks-stegen                                                                                                                               Hoppa 50 hopp, gör 5 jumping jacks
Hoppa 40 hopp, gör 10 jumping jacks
Hoppa 30 hopp, gör 15 jumping jacks
Hoppa 20 hopp, gör 20 jumping jacks
Hoppa 10 hopp, gör 25 jumping jacks
Valfria hopp. Kan du hoppa dubbelhopp – gör det. Det gäller bara att köra passet med så fort du kan med så lite vila som möjligt.

 

Klubbteknik:

Tänk på att stå i hockeyåkställning (med ordentligt böjda knän) och med lyft blicken vid genomförandet.

Du behöver: Hockeyklubba, (hockeyhandskar frivilligt), träkula eller tennisboll, 3 koner, 3 vattenflaskor eller 3 andra föremål som kan agera kon.

 Har du inte en hockeyklubba tillhands är innebandyklubba och bandybollmed två fryspåsar i ett bra alternativ.

En hockeyklubba för barn ska vara är detsamma som för en vuxen, ungefär till nästippen om du står utan skridskor.

Programmet:

  • Kort, lång dribbling – Klubbteknik

Hur fungerar övningen?

Håll bollen framför dig, dribbla snabba, korta dribblingar och dra sedan bollen ut på forehandsidan så långt du kan, dra sedan tillbaka bollen med hjälp av backhandsidan.

Dribbla snabba, korta dribblingar och dra sedan bollen ut så långt du kan på backhandsidan. Dra sedan tillbaka den med hjälp av forehandsidan.

Repetera flera gånger

 

  • 3-punktsklockan – Klubbteknik

Hur fungerar övningen?

Lägg ut de 3 konerna framför varandra, med ett mellanrum ungefär lika stort som bladet på din klubba. Dra pucken runt den första konen, sedan tillbaka till dig. Dra sedan pucken runt den andra konen, sedan tillbaka till dig. Dra pucken runt den tredje konen, sedan tillbaka till dig.

Repetera flera gånger. 

Glöm inte bort att göra samma övning med backhandsidan också.

 

3) Enbensdribbling  Hur fungerar övningen?                                         Stå på ett ben. Dribbla snabba, korta dribblingar framför dig. Glöm inte bort att göra på andra benet också.

Repetera flera gånger.

Glöm inte bort att…
När du börjar bli bra på övningen, glöm inte bort att göra hela övningen medans du tittar framåt och/eller blundar. Det här är för att träna på att kunna göra samma sak ute på isen, utan att behöva stirra ner på pucken.

 

Vi önskar er alla en riktigt fin sommar.

Njut av ledigheten och vi ses i helgen vecka 32 till en ny och spännande hockeysäsong.

 

Glad Midsommar

 

Sommarhälsningar,

Gosia Leszkowicz Utvecklingsansvarig för flick och ledarna i F10 😊

 

 

Käre flick foräldre i Nacka HK
2022-06-14 21:07

Jag er utrolig glad for att jag har fået den ny rolle som utvecklingsansvarig för Nacka HK’s flicksatsning och med dette vil jag beräta  lidt om den nya säsongen och visionen for kommende säsong inden vi alle går på semester.

 

Först vill jag sige at det har väret en utroligt stor glädje att have fys med era fanatastiske flickor og det har fungeret jätte bra at have en gruppe med F10/F12 og F14, på denne måde har jeg haft chancen at läre at kende flere af de yngre spillere hvilket har väret herligt og helt fanatstisk progression og motivation der har väret fra alle flickorna. Förste gang vi har haft sommer fys og med så kort varsel har jeg väret införstådd med att ikke alle har kunne deltage og det har jag all forståelse för.

 

Följende har vi tränet over de 6 uger:

 

Hopprep som ger  motorik, balans og kondition. Fokus på tekninkken enkle övelser som hoppe på et ben,  hoppe bagläns, höje knälöft, tempoväksling mm.

Klubbteknik med hockeyklubba och träkula har vi haft fokus på , dribler med fokus på vikt skifte på benen,  nederste hand på klubban som skal väre lös ved kontrol och beskyttelse af pucken, drible rund sig selv til begge sider med fokus på at böje på benen samt ha blikken upp og mm.

 

Basket med fokus på koordination, spilleforståelse samt styrke och att kämpa om bollen og vise upp sig op att få passningarna. Flickorna har kämpat med näb og klöer. Fokus på angrebs – og forsvars spil.

Vi kommer i den nya säsongen at fortsätte med hopprep som en del af uppvarmning for ispass og klubbteknink som en del av vores fyspass mer information om detta kommer på vårat foräldra möte i  början av denna säsongen. Sommer fys programmet kommer vi att sende ud denne veckan.

 

Visionen  är att vi ska våga tänka i nya banor och se de fantastiska möjliheter vi har i Nacka HK för att skapa en helhet som driver vår flickhockey på samme vilkor som pojkhockeyn.

Det vil sige att vi följer det kompentutvecklingsprogram som vi har for pojkhockeyn hitta gemensamma strategier för att nå tillväxt, utveckling och prestation.

 

Att vi har egna flickträningar och erbjuder också träninger med killarne for de flickor och tjejer som vill tränar mera och få upp sin nivå och sattsa mer på sin hockey.  Detta är vi nu igång med att diskutera en plan för med Mattias Parment som är Sportligtansvarig i Nacka HK för flicklagen och de yngre pojklagen. De andra flicktränarna, Mattias och jag kommer att se till att det alltid finns tränare som flickorna känner på alla träningar.

 

Satsningen ska leda till att antalet av flickspelare ökar och att vi lyckas hålla kvar de flickor som vi har inklusive Flickhockeyskolan samt att vi i fremtiden kan erbjuda flickorna att spille i ett F16 lag med mulighed i fremtiden att spela damhockey och eventuellt skabe platser på vårt hockeygymnasium.

 

Eftersom vi bara er 35 flickor totalt som det ser ud i dag, fordelt på 3 steg, 10/12/14 så kommer vi til at dela is och samträna hvilket jeg ser en stor fordel för vår utveckling av flickhockeyn. Att dela is ger oss större mulighed for at köre mange flere övelser, udvikle spelarna och göra efffektivare träningar samt skapa en större sammanhållning mellan flicklagen. Detta gör att alla kommer att spela och träna på den nivå man är oavsett ålder. Vi arbetar efter Hemmaplansmodellen.

 

Vi går på is i helgen vecka 32 då vi gör ett uppstartsläger med teambuildingsaktiviter och off ice träning mm. Jag hoppas att se så månge som möjligt på denna coola weekend. Kallese med flera detaljer kommer via sportadmin. Jag önsker at ni redan nu reservera helgen.

 

God sommer

 

Solrige Hälsnigar

Gosia Leszkowicz

Flick utvecklingsansvarig

 

 

 

Välkommen Gosia till ny roll i föreningen!
2022-06-09 13:08

Gosia Leszkowicz har nu tillrätt rollen som utvecklingansvarig för Nacka HK´s flicksatsning. 
”Gosia har många kvalitéer och en enorm erfarenhet som passar denna roll perfekt. Vi ser mycket fram emot att följa hennes arbete och utvecklingen i våra flicklag framöver” säger vice ordförande Lina Mellbin.

Vem är då Gosia?
Före detta elithockeyspelare, hockeytränare, idrottsdietist, fitness- och personlig tränare.

Hon har en Mastercoach med inriktning på Teamcoaching & Ledarskap, en fördjupad utbildning för att skapa genombrott som ledare av grupper samt leda, inspirera och stötta större projekt och lag.

”Denna utbildning har gett mig stora möjligheter att efter avslutad karriär som ishockeyspelare arbeta som lagcoach och hjälpa lag hitta sina mål och visioner både som lag och individuellt. Detta har jag jobbat med på olika juniorlag och i mina barns f.d. Danska klubb Rødovre Mighty Bulls, där var jag också med som istränare.
Jag coachade även vårt danska tjejjuniorlandslag fram till VM och olika turneringar.

Utöver detta har jag varit mental coach, dietist och fystränare på Karvinen K3-läger i Rødovre IK Mighty Bulls de senaste 5 åren. Jag har varit mental coach och assisterande tränare för både barn och ungdomar under flera år i Polens största ishockeyföretag. Idag bor jag i Nacka med mina två tvillingkillar på 18 år som spelar sitt första år i J20 för Haninge Anchors”.

Gosia har vunnit 16 Danska Mästerskap med Herlev IK, spelat flera EM och deltagit i några av de största turneringarna i Europa, USA och Kanada. Hon har även varit aktiv i det danska landslaget i över 15 år.  

”Med allt detta i bagaget ser jag enormt fram emot att vara sportsligt ansvarig för utvecklingen av Flickhockeyn i Nacka HK samt assisterande tränare i ett av våra pojklag i vår fantastiska organisation”.

 

På sommaren byter hon stålskenorna mot inlineshjul, men byter tillbaka igen lagom till uppstartsveckorna.

 
Kommande aktiviteter
Inga aktiviteter inbokade
Nyheter från föreningen
Startsida, 23/06 18:36 
Startsida, 23/06 08:29 
Startsida, 21/06 07:40 
Startsida, 16/06 22:55 
 
TIDIGARE SPELARE
AKTUELLT
HUVUDSPONSORER
SPONSORER